Isnin, 21 Februari 2011

Tips Agar Kentut Tidak Berbau




Kentut adalah proses penting untuk kesihatan. Justeru, jangan malu kerana kentut. Setiap orang kentut. Tanpa kentut, anda sebenarnya mungkin berhadapan dengan masalah kesihatan.
Tapi apa akan jadi kalau korang kentut dalam lif?..dalam kereta?...masa tengah meeting?..dalam kelas?..malu tak??..jangan risau..ada beberapa tips agar kentut tidak berbau..

  Berikut ini adalah tips agar kentut tidak berbau :


-Kurangkan memakan makanan yang tinggi kadar lemak. Makanan tinggi lemak  menghasilkan sejumlah besar Karbon Dioksida dan sebahagiannya akan dikeluarkan tubuh dalam bentuk gas yakni kentut..hehehe

-Kurangkan menelan udara yang berlebihan. Maksudnya hindari bercakap dan ketawa sambil makan, ini mengakibatkan korang menelan udara berlebihan. Makan dan minum dengan perlahan dan kunyah makanan dengan baik.

-Menghisap rokok juga menyebabkan udara yang korang hirup menjadi berlebihan. Pengumpulan udara ini menyebabkan kembung perut, membuat perut tertekan, dan akhirnya..kebabooommm.

-Kurangkan memakan makanan pedas kerana ianya  boleh mengakibatkan kembung perut.

-Kurangkan minuman seperti teh, kopi, minuman bersoda, dan alkohol. Ini boleh menyebabkan ganguan pada saluran gastro-intestinal. Juga, kurangkan kebiasaan minum dengan menggunakan straw. Minum dengan cara ini menyebabkan udara lebih banyak masuk ke dalam saluran pencernaan.

-Kurangkan makanan seperti kacang, sayur-sayuran seperti brokoli, kubis, tauge, asparagus. Buah-buahan seperti pear, apple dan peaches. 

Setelah makan ada baiknya korang berjalan-jalan atau melakukan aktiviti seperti menaiki tangga agar kalori terbakar dan tidak terkumul dalam perut. Ianya juga membantu sistem pencernaan berfungsi dengan lebih baik

1 ulasan:

Unknown berkata...

haha tak de ke cara agar kentut berbau harummm

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...