Ahad, 20 Februari 2011

Tips Untuk Selamat Ketika Layari Facebook



Facebook adalah laman sosial yang paling famous n banyak pengguna kat Malaysia nih..Tapi facebook juga ada risiko dia..Berikut adalah tips Tips untuk selamat ketika layari Facebook


• Jangan letakkan tarikh harijadi dan tempat lahir sebenar korang. Ini maklumat yang sangat berharga bagi pencuri identiti,.lagipun ramai orang yang selalu jadikan nombor tarikh lahir sebagai password..betul tak??


• Jangan dedahkan alamat, nombor telefon atau alamat e-mel.  Scammers (penipu) memang suka benda nih..


• Kawal maklumat peribadi korang. Sekat maklumat peribadi korang dari dibaca oleh rakan yang anda kurang kenali.

• Hadkan maklumat tentang aktiviti anda.Habis sume benda nak cite..buatnya abam perompak g baca post korang g bercuti ke..saje je umah korang kena rompak..


• Ingat bahawa apa yang korang post boleh dibaca orang ramai dan kekal. Jangan mengeluh tentang pekerjaan korang atau boss korang Apa yang akan jadi jika maklumat ini jatuh ke tangan,orang yang tidak menyukai korang?? .


•Jangan mengutuk atau mengancam orang lain.


•Jangan mengupload gambar memalukan,gambar seksi...benda nih mmg paling banyak aweks2 buat..nape ntah..suke kot org komen2..(jangan gatai2 galakkan diri dari dirogol..!!!)


• Korang harus tahu siapa yang ingin menjadi rakan korang atau meminta korang untuk link ke rangkaian diorang..selidik dulu..nih main accept je..


• Berhati-hatilah dari kuiz yang nampak macam tak berbahaya. Apabila seseorang menjemput korang untuk menyertai tinjauan, contohya, "perkara kesukaan korang “ atau "tentang diri korang " kuiz sebegini mungkin direka untuk mendapatkan data korang.Macami nama jalan korang,tempat korang dibesarkan,binatang kesayangan, atau tempat bercuti kegemaran korang, semua ini boleh menjadi boleh petunjuk untuk password korang.


cukup yang ni dulu..klu ada sila tambah eh..hehehe

5 ulasan:

fiezah91 berkata...

wah! kena elakkan semua ni.. hehe

saya_arief berkata...

deactivate je fb senang.
:D

Eqmal berkata...

cantik,,,

Pisyek berkata...

point last skali tu la banyak budak2 suka main.. aku tak paham betul la...

Balqees Amanda berkata...

tak penah letak gamba pon..segan..yang membe tag2 ade la..hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...