Jumaat, 8 April 2011

Cara Nak Beza Telur Tiruan Dan Telur Asli

Awas telur tiruan!!!..Di China terdapat sekolah khas yang mengajar teknologi atau mencipta semula sesuatu, termasuk telur juga telah dibuat sendiri dengan menggunakan bahan kimia, sama apabila digoreng dan dikatakan paling popular sekarang.

Presiden CAP S.M Mohamed Idris berkata siasatan mendapati kulit telur tiruan ini diperbuat daripada lilin parafin, serbuk gypsum dan kalsium karbonat manakala kuning telur dan putih telur menggunakan bahan daripada natrium alginat, alum, geletin, asid benzoik, kalsium klorida, air serta bahan pewarna makanan.

“Komponen bahan-bahan kimia ini boleh menjejaskan kesihatan pengguna seperti mengganggu metabolisme, otak, sel saraf serta menjejaskan fungsi hati,” katanya.

Mohamed Idris berkata kerajaan harus mengambil tindakan segera merampas dan mengharamkan semua telur ayam palsu itu kerana ia akan memperdaya pengguna selain memberi kesan buruk kepada kesihatan

Ada perbezaan antara kedua telur tiruan dan telur asli..dan cara nak bezakannya korang tengok gambar kat atas..China ni memang sume benda diorang leh tiru..sampaikan telur pun boleh ditiru..so hati-hati bila makan telur..takut yang tiruan..pelik kan pandai terlajak diorang ni..sampaikan telur pun boleh ditiru..

8 ulasan:

Cik Ungu Kamila berkata...

haih ! macam-macam la sekarang ni. terlampau advance sgt pun susag gak an. hehe =)

n3scaf3_ais berkata...

2la..risau gak ni..tiap2 pagi makan nasi lemak ngan telur...huuhuh

eyqa berkata...

wow payah betol sekarang ini,,macam2 leh jadi..

fiezah91 berkata...

isk..mcm2 la smpaikan telur pun nak buat yang tiruan T_T

Izyan Masri berkata...

SUSAH JUGAK KALAU MANUSIA HABIS PANDAI KAN XD

budak kampung berkata...

huhu kalau perempuan mesti tau besa kan kan keh3

kalau x malas,singgahla
gadis mencuri menggunakan kemaluan,ciss
tips mendapat duit dari nuffnang
pendapatan nuffnang RM7960.86.woahhh
dipecat kerana memiliki buah dada besar
aura usop wilcha!!!

Warna Warni Kehidupan berkata...

aduh..telur pun ada tiruan..kalau pun kita berhati2..bolehkah kita mengawal orang lain terutamanya yang berniaga menggunakan telur..kalau murah lagilah dorang suka kan..

CikTomyam berkata...

ermm org sekarang kejar duet..dalam berbisnes pun dgn cara kotor..

salam kenal dari cik tomyam ^^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...