Khamis, 10 Mac 2011

Lirik lagu Yang Membunuh..!!!!

Lirik lagu yang  membuat seseorang yang mendengarnya jadi ingin membunuh diri? Lagu itu adalah Gloomy Sunday, karangan Lazlo Javor, seorang penyair Hungary.




Gloomy Sunday


Sunday is gloomy
the hours are slumberless
dearest the shadows
I live with are numberless


Little white flowers
will never awaken you,
not where the dark coach
of sorrow has taken you


Angels have no thought
of ever returning you
would they be angry
if I thought of joining you?


Gloomy Sunday


Gloomy Sunday
with shadows I spend it all
my heart and I
have decided to end it all


Soon there'll be prayers
and candles are lit, I know
let them not weep
let them know, that I'm glad to go


Death is a dream
for in death I'm caressing you
with the last breath of my soul
I'll be blessing you


Gloomy Sunday


Dreaming, I was only dreaming
I wake and I find you asleep
on deep in my heart, dear


Darling, I hope
that my dream hasn't haunted you
my heart is telling you
how much I wanted you


Gloomy Sunday


It's absolutely gloomy sunday
Behind The Lyric

Pada tahun 1935, Lazzlo Javor menulis sebuah lagu yang bertajuk Gloomy Sunday. Lagu tersebut kemudian dijadikan irama muzik oleh Rezsoe Seres dan rakaman lagu itu terus terkenal. Lagu itu dikarang Lazzlo untuk kekasihnya. Tapi, banyak kejadian buruk berlaku selepas itu, kekasih Lazzlo Javor membunuh diri tidak lama setelah pelancaran lagu tersebut. Dan pada nota bunuh diri itu tertulis, Gloomy Sunday.

Kemudiannya, seorang pegawai Hungary membunuh diri dengan menembak dirinya. Mayatnya ditemui dalam posisi meniarap di atas salinan lirik lagu Gloomy Sunday.

Seterusnya, seorang gadis meracun dirinya. Ketika ditemui, lagu Gloomy Sunday masih mengalun pada alat muzik dalam bilik tersebut.

Ada lagi kisah yang terjadi di sebuah restoran di Budapest. Seorang pemuda menembak dirinya ketika band muzik di restoran itu baru saja memainkan lagu Gloomy Sunday.

Setelah mengatahui lagu tersebut mengakibatkan banyak kematian, ditambah lagi situasi yang semakin tak terkawal, pemerintah Hungary kemudian melarang  lagu itu di dimainkan di tempat awam. Walaupun begitu, Lagu Gloomy Sunday sudah tersebar ke negara lain. Di Britain , lagu itu kemudian dilarang dimainkan BBC (British Broadcasting Channel) Kerana masih terdapat lagi kejadian bunuh diri. Beberapa kejadian bunuh diri juga dilaporkan kemudiannya di Amerika Syarikat, namun pemerintah Amerika Syarikat tidak melarang lagu itu dimainkan  di negaranya.

Dianggarkan 200 kejadian bunuh diri berlaku di seluruh dunia yang berkaitan dengan Gloomy Sunday. Di tahun 1968, Rezsoe Seres (Komposer),  bunuh diri dengan  terjun di sebuah bangunan 8 tingkat.

Ok..jom layan lagu ni...korang layan dulu aku nak bunuh diri...hahahahaha...layanzzzzzzzz


1 ulasan:

IeysHa berkata...

x rase cam nk bunuh diri pown..hahahaha..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...